Een reiger in de klas

maart 8, 2011 § 17 reacties

Boven me vliegt een reiger. Lompe vliegers zjn het maar scherpe duikers. Alle karpers en goudvissen uit de vijver van de buren zijn verdwenen in die klokkende hals van hem. Wanneer ik hem zie staan, aan de kant van een singel – zijn witte nekkuif eigenwijs wapperend in de wind- heb ik altijd medelijden. Nooit zie je ze met z’n tweeën. Ik niet althans. Uit verhalen weet ik dat ze alles behalve zielig zijn. In Amsterdam heten ze een plaag te zijn. Ze pikken naar iedereen die te dicht in hun buurt komt. Ook oude  vrouwtjes die hen moederlijk bijvoeren in de winter moeten het ontgelden. Ze pikken gericht: naar de ogen. Gezelschap stellen ze niet op prijs. Loners in hart en nieren. En geen haan in de dierenwereld die ernaar kraait.

In één van mijn klassen zit D. Ze stelt ook niet echt prijs op contact of gezelschap. Ze praat met een zwaar Surinaams accent. Prachtig vind ik het.  Haar medeleerlingen denken daar anders over. Wanneer ze een leesbeurt krijgt, wordt er besmuikt gegrinnikt en de echte helden kijken om zich heen of ze een spottende blik van een andere held kunnen vangen. Ik neem één van deze helden na de les apart en vraag hem wat er zo lollig was. In eerste instantie ontkent hij  ergens plezier aan beleefd te hebben maar nadat ik ijzig concludeer dat hij mogelijk last heeft van altzheimer light, bekent hij. Ik complimenteer hem met zijn gevoel voor humor en laat daarna een stilte vallen. ‘Lachen om een ander heeft heel vaak te maken met schaamte voor de dingen die je zelf ook (nog) niet beheerst’, zeg ik daarna. ‘Dus‘, ga ik verder, ‘dat is wat jij me vandaag over jou hebt laten zien en daar zal ik voortaan rekening mee houden’. Hij kijkt me een ogenblik aan en slaat dan zijn ogen neer. Ik vraag hem of ik er vanuit kan gaan dat hij begrijpt dat zijn gevoel voor humor voor D. pijnlijk is. Hij knikt. Daarna mag hij van mij pauze gaan houden.  Soms moet je gewoon juffrouw Ooievaar willen zijn.

©lasja
Getagd: , ,

§ 17 Reacties op Een reiger in de klas

Geef een reactie

Wat is dit?

Je leest nu Een reiger in de klas voor zeeschuim.

Meta

