eutrofiëring en ontslakken

maart 20, 2011 § 30 reacties

Ontslakken doe ik al jaren niet meer. Sapkuren en niksdoen, daar moet je de tijd voor hebben en dat heb ik niet. Liever fiets ik mezelf de lente in.

Vanmorgen was dat richting Rotte. Ik fiets niet als een bezetene zoals veel, voornamelijk mannelijke, mountain -en racebikers. Liever fiets ik kuierend. Dan zie je nog eens wat. Vanmorgen zag ik een fuut. Niet solo maar in gezelschap van wel zes andere soortgenoten. Onbespied waanden ze zich. Het zijn uitstekende duikers en onderwaterzwemmers. Wanneer ze fuutjes hebben, klimmen die vaak op de ruggen van hun ouders en blijven daar ook tijdens het duiken vastberaden op zitten. Terug naar dat gezelschap van hedenmorgen. Het was alsof één van hen aftelde: één, twee, drie…’ en op drie doken ze gezamenlijk de wondere waterwereld in. Futen, zo heb ik jaren gedacht, zwemmen in schoon water. Dus daar waar de fuut dobbert en duikt  is het water van goede kwaliteit. Niks van waar. Zij zijn één van de weinige vogels (ze zijn niet verwant aan de zwemvogels maar aan flamingo’s en heel ver terug aan duiven!…ze hebben ook geen zwemvliezen!) die profiteren van de eutrofiëring van het water. Wat dat is, heb ik voor u en mezelf opgezocht. Het water eutrofieert wanneer het gehalte aan o.a. stikstoffen (vaak als gevolg  van mestlozing) toeneemt. Het gevolg is dat er meer algen groeien in het water. Dus die fuut zwemt eigenlijk helemaal niet in schoon water, sterker nog… hij houdt er niet van. Wat je daar nu mee moet: met die kennis? Opslaan en achteloos doorvertellen, dacht ik zo.

 
© lasja
afb.: internet
Getagd: , ,

§ 30 Reacties op eutrofiëring en ontslakken

Geef een reactie

Wat is dit?

Je leest nu eutrofiëring en ontslakken voor zeeschuim.

Meta

