Noli me tangere

april 11, 2011 § 27 reacties

Tussen al het leed van de wereld las ik vandaag in Stekel (een rubriek in de Volkskrant) dat Jeroen Brouwers, de schrijver van o.a. Datumloze Dagen, Bezonken Rood – beide boeken heb ik welhaast ademloos uitgelezen en nu ben ik Bittere Bloemen, zijn meest recente roman aan het lezen- zijn huis moet afbreken.

 Hij doopte de woning ‘Noli me tangere’*  maar dat weerhield de rechter in Tongeren niet van zijn vernietigende uitspraak: Jeroen Brouwers moet zijn huis afbreken. Arjan Peters (recensist) roept op tot de oprichting van een steuncomité. Ik doe mee. Laat die man met rust…laat hem schrijven…ook voor mij en voor u.

* noli me tangere – blijf van me af

foto: internet
Getagd: , , , , ,

§ 27 Reacties op Noli me tangere

  • hippocampi schreef:

    Jeroen Brouwers zit een beetje in de dode hoek van mijn literaire kennis (nogal een ruime dode hoek); maar als u het zegt, dan steun ik dat (ook blind 😉

    groet,

    hippo

  • Annet schreef:

    Lasja waar kan ik tekenen, ik was bij steuncommité maar kon niets vinden…..

  • Ragfijn schreef:

    De rechter voor het gerecht. Na de uitspraak “ik geef u nog vier jaar te leven”.

    (naar een vrije vertaling van Ragfijn).

    Groet Rag

  • Lasja schreef:

    blogprins, oooh u zou Datumloze dagen kunnen lezen, zo prachtig droevig en zulk mooi taalgebruik

    Annet, ik weet dat niet…die Arjan heeft zomaar iets geroepen zonder er een lichaam/vorm aan te geven

    Kamira, ja…dat weet ik dus (nog) niet

    Rag, ja, dat ben ik eens , met die vrije vertaling van Ragfijn

    paco, goedzo

  • ziehier nog zo’n Brouwersadept; hoe is het mogelijk dat iemand zo kunnen schrijven.
    Bitter is het als hij inderdaad zijn woonstee moet verlaten. Maar dat boek… dat ga ik lezen.

  • Hanneke in Hanoi schreef:

    ik heb helaas nog nooit van de goede man gehoord maar ook ik las het bericht; vluchtig, dat wel; en ik dacht, hebben die ambtenaren nou echt niks anders te doen daar!

  • Lasja schreef:

    ingrid, ja dat boek is zeer de moeite waard

    Hanneke, ja…waar ze zich druk over maken

  • Jacopone schreef:

    Lasja, hij krijgt vier jaar om het af te breken; de rechter was clement.
    Ik vind niet dat je iemand te hulp moet snellen omdat hij een of andere bijzondere kwaliteit heeft. Je kan wel met hem mee leven.

    • Allesisalgedaan schreef:

      van dit soort mensen krijg ik altijd schuim op de lippen, wil ik gaan slaan en gaan schoppen, dat zogenaamde sussende en “redelijke” arrogante regententoontje……Wedden dat Brouwers geen behoefte heeft aan jouw “medeleven”?

      • Lasja schreef:

        Alles is al gedaan…..op de keper beschouwd kan ik me jacopone’s reactie wel voorstellen…wij zijn fan en daarom partijdig 😉

      • Jacopone Sr schreef:

        Schuimbekken vind ik een heel goed onderbouwd argument.
        Wat die weddenschap betreft: ik heb niet beweerd dat ik met hem meeleef.
        En wat was je standpunt geweest als de schrijver niet Brouwers maar Céline had geheten?

  • Hier nog een grote fan! En heb toevallig vandaag (was in Rotterdam) ook Bittere Bloemen gekregen voor mijn verjaardag!
    Vreselijk voor hem, op zijn leeftijd, ik was er ook niet goed van…als het al vijftien jaar illegaal kan (het wonen), laat hem dan…uit respect!!

    • allesbestaatalweer schreef:

      helemaal mee eens , dit is voor Brouwers een “bittere pil”.
      Die man haalt fluitend adem van alle sigaretten die hij heeft gerookt en nóg rookt, ik hoop dat ie nog 4 jaar heeft.
      Laat hem gewoon zitten, vanwege zijn slechte gezondheid b.v.

  • Lasja schreef:

    Jacopone, ik ben nu eenmaal fan en een beetje fan is blind voor de rede 😉

    Annelies, ik heb het uit…’t is een prachtig boek….wat kan die man schrijven!

  • allesbestaatalweer schreef:

    Dat huis mag toch niet worden afgebroken?
    Wat bezielt die rechter? Zoals hij zijn slabbetje en een hamertjetik nodig heeft moet Brouwers zich kunnen verschuilen in een bos om al die prachtige boeken te kunnen schrijven. Waar zit dat steuncomité? Zutendaal ga eens aan de slag en regel het gewoon, dit is uiteindelijk Belgie….

      • Anoniem schreef:

        Oude bomen moet je niet verplanten……zeggen ze…., de mensen die het weten…..
        Deze reus onder de oude eiken, met knoestige verwrongen vingers van het schrijven van zijn gigantische oeuvre, die moet met rust gelaten worden.
        Ik kan me niet eens inbeelden wat een nerveuzigheden en narigheid nu steeds het deel zijn van Jeroen Brouwers, bijltjesdag….over vier jaar? Dan kun je toch niet meer creatief zijn?????? Welke lul van een rechter heeft dit nou weer bepaald, zeker nooit een boek van hem gelezen???

  • Lasja schreef:

    Anoniem, misschien wel gelezen maar er niks van begrepen…. hondenbaan toch: rechter zijn!

    • Allesbestaatalweer schreef:

      Als ze er dan niks van begrijpen, zij…, die “recht”spreken, dat ze dan van hun verhoogde plankiertje wegblijven. Dat bedoel ik nu net, met welk “recht” menen zij dat een huis dat al 15 jaar lang het heremietschulpje is van Brouwers, …met welk recht en welk “gemeenschappelijk nut” dienend, wordt er met een hamerslag beslist dat het gesloopt moet, wáarom nou niet gewoon óók legaliseren, zoals in het verleden al zoveel van dat soort huizen is gelegaliseerd, moet er weer een voorbeeldfunktie gesteld worden, kunnen de heilige regelementen weer niet veranderd worden? Waar moet Brouwers dán gaan schrijven, moet hij al weer gaan verhuizen, wég uit Zutendaal? Het “groenste snoepje van
      Vlaanderen”? Laten we de schepenen van Zutendaal aanschrijven, kijken of er inderdaad iets met handtekeningen en een steunaktie iets voor Brouwers kan worden ondernomen. Op naar de site…..
      http://www.Zutendaal.be

  • Allesbestaatalweer schreef:

    Lasja, you are my kind of girl!!!!

    Ik heb het net ook gedaan, nou blijven het voorlopig nog wel losse flodders, maar misschien dat één zo’n floddertje toch een lawine op gang kan brengen, laten we maar duimen dat Brouwers nog een paar hem goedgezinde schepenen in zijn gemeente heeft zitten.

  • Lasja schreef:

    duimen…altijd goed!

  • Allesbestaatalweer schreef:

    @ Jacopone Sr

    citaat van H.L. Mencken…’Je kunt als schrijver niet voorzichtig genoeg zijn bij de keuze van de massamoordenaars van wie je iets goeds zegt.’

Geef een reactie

Wat is dit?

Je leest nu Noli me tangere voor zeeschuim.

Meta

