de V van Volkskrant, Verbouwen en Vluchten

april 23, 2011 § 23 reacties

Philip Akkerman schildert vooral zichzelf, zijn eigen hoofd, lees ik. Wel 3000 schilderijen maakte hij van zijn kop… je moet er maar het geduld voor op kunnen brengen…ieder keer weer diezelfde tronie… Ik scan de afgebeelde portretten en ben onder de indruk van zijn kleuren, beetje van Gogh, denk ik. Ik scheur de pagina af en rol er een kopje in.

Op de volgende bladzijde blikt het altijd vrolijke, enigzins mollige hoofd van Sylvia Witteman… is ze nou wel of niet familie van Paul… een dochter lijkt me sterk maar een nicht zou kunnen. Sinds ze weer in Nederland woont, vind ik haar columns minder hilarisch en die verwijzing naar excessief drankgebruik geloof ik nu wel. Dat ze gestopt is met haar kookcolumn is daarentegen niet te verteren.  Opnieuw scheur ik de pagina af en pak een bordje in. Lodewijk de Waal is nog steeds een straatvechter…. Hoelang is hij nou eigenlijk vakbondleider geweest…niet zoooo lang toch… Agnes Jongerius die hem is opgevolgd, gaat alweer veel langer mee…dure kleren draagt zij vaak, met bijpassende sieraden en ze is  nummer 45 op de lijst van meest invloedrijke mensen in Nederland. Dit keer is het gifgroene vaasje dat ik lang geleden van Zoon kreeg aan de beurt…ik kan het niet weg doen…hoe vaak heb ik dit vaasje ingepakt… Cor de Jonge is dood…nog niet zo oud concludeer ik na het lezen van de rouwadvertentie….’t kan ineens over zijn.  

De laatste weken heb ik de oude Volkskranten niet weggedaan. Ik wist dat ik ze nodig zou hebben. We hebben er de Pasen voor uitgekozen. In plaats van eieren schilderen, zijn we aan het hakken, breken, pakken en vernieuwen….Gotogot… wat een genot vind ik dit. Het vernieuwen van de keuken heb ik lange tijd met succes tegen weten te houden: niet nodig maar vooral geen zin in de troep die bij het uitruimen van kasten onherroepelijk ontstaat, was mijn voornaamste reden om tegendraads te zijn. Wat een klerezooi verzamelt een mens  gedurende zijn aardse bestaan. D’r is geen zoogdier die ons dat nadoet… Wanneer is dat verzamelingsgen dominant geworden tijdens de lange rit die we hebben afgelegd  voordat we rechtop gingen lopen?

In het sportgedeelte van de krant dat nu aan de beurt is om van leesvoer te evolueren naar inpakpapier zie ik een uitgebluste tafeltennisster zitten, nou ja eigenlijk meer hangen. Ze kijkt meesmuilend naar haar voeten alsof ze die verwijten maakt… Niet zeiken, denk ik, …je staat in ieder geval in de krant!  Ik ben in mijn leven 12 keer verhuisd. Alleen voor mezelf heb ik de handel 12 keer ingepakt en weer uitgepakt. Nog maar te zwijgen over verhuizingen van anderen waar ik mijn steentje aan bijgedragen heb. Ik doe het niet meer want ik haat het. Er zijn twee basisreacties waar we onbewust uit kiezen wanneer er gevaar dreigt: Aanvallen of vluchten. Ik beloof mezelf plechtig terwijl ik de 18-de doos naar boven sjouw dat ik de eerstvolgende keer bij de ‘V’ van verhuizen of verbouwen heel bewust zal kiezen om te Vluchten.

afb.: internet (hier meer)
©Lasja
Getagd: , , , , , ,

§ 23 Reacties op de V van Volkskrant, Verbouwen en Vluchten

  • Met veel plezier en vooral herkenning gelezen. Succes met je nieuwe keuken.Als die klaar is wordt het wel een feestje. Wedden? Groet!!!

  • Lasja schreef:

    Ha Athy, je bent er snel bij…dank voor je sterktewens…en een fesstje…oooh daar kan ik zo naar uitzien!

  • martin schreef:

    Soms zie ik haar op de markt als ik boodschappen doe: Jenny Arian, een Jordaanse die me altijd doet ‘neuriën vluchten kan niet meer.’

  • Mooi blog met echte kop….heul veul sterkte met de verbouwing…en klerezooi, breek me de bek niet open, hier van hetzelfde laken een broek (zoals ze hier zeggen) ;-))

  • Lasja schreef:

    Martin, ooooh Jenny Arean…prachtig zingen kan ze, ik ben een fan van haar!

    Annelies, heerlijk…iemand die begrijpt hoe ik lijd en dan ook nog met dit fantastische weer….van hetzelfde laken een broek…hadden wij die zelf niet aan…. nooit meer Annelies, nooit meer….sterkte jij ook!

  • kamira schreef:

    kijk ff op schelpdier ga je weer lachen
    \

  • Ragfijn schreef:

    Je maakt het stukken plezieriger door in te pakken in daarvoor bestemd inpakpapier. De dierbare vaas in een prent van ‘van Gogh’, het bestek in een pijnlijke verwonding, herkenbaar aan een uitspraak van Wilders, en de glazen, ja, je raadt het al, waar zijn de Sylvia Witteman’s …

    Ik weet het zeker, het wordt vast heel mooi!

    Groet van Rag

  • Annet schreef:

    Sylvia W. is een nichtje van Paul, zei ze zelf in de VARA-gids…..En ja je moet er maar lol in hebben steeds die kop te schilderen, haha…….

    Voor de twaalfde keer verhuizen. Ik hoop met een plekje voor een moestuin of balkonnetje met potjes en pannetjes? Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt ergens wat in zaaien….

    Sterkte ermee en hoop dat je er op vooruit gaat;)

  • Annet schreef:

    Heb de portretten bekeken van Philip Akkerman, indrukwekkend….

  • Glaswerk schreef:

    Het leuke van het daarna weer uitpakken is dat je alle krantentattoo’s van het serviesgoed mag gaan wassen ;-P

  • Als ik ergens een hekel aan heb:-) Juist verbouwen.

    Veel succes.

  • Lasja schreef:

    Rag, hahahaha…ja…dat neem ik me iedere keer voor: maak er een feestje van…maar zo af en toe komt dit feestje mijn neus uit

    Annet, aha…weten we dat ook weer…ik heb de titel aangepast om misverstanden te voorkomen…ik ben slechts aan het verbouwen en niet aan het verhuizen gothsijtank…

    Glas, ja…dat vermoeden had ik al…weet je…ik laat het gewoon in die dozen zitten 😉

    antoinette, en de hele dag regen…dat vind ik eigenlijk erger dan de hele dag verbouwen 😉

    pco, dank jou

  • Hanneke in Hanoi schreef:

    Ik heb het net allemaal achter de rug, en ik kan je vertellen: het is de moeite waard! Wel heb ik in vlagen van verstandsverbijstering toch meer dingen weggedaan naar kringloop en stort dan achteraf verstandig blijkt,maar och, het zijn maar spullen…….

  • Yvonne schreef:

    ben 8 keer verhuisd, ik zeg bah. en ik zeg vluchten ook

  • Lasja schreef:

    Hanneke, ja dat weet ik nig, dat je je keuken en je badkamer aan hebt gepakt…ik kijk uit naar over drie weken…

    Yvonne, noooooooooit meer 😉

  • Annet schreef:

    Ah! Verbouwen is een soort interne verhuizing! 🙂

    Lieve stoute tweede paasdag nog Lasja:)

  • assyke schreef:

    ohhh…erger dan verhuizingen zijn verbouwingen
    daar heb je een hoop talenten voor nodig

    en witteman, hmmm ik heb een poosje haar vs blogjes gelezen,
    heb er verder niet echt een mening over, dacht altijd dat ze een dochter was van

  • Lasja schreef:

    assyke,…verbouwen gaat nog wel…maar die troep daarna opruimen…grrrrrr

  • Allesbestaatalweer schreef:

    Hoe is het met je nieuwe keuken? Lekker veel uit eten of improviseren met bbq of gasje/kookplaatje?
    Ben zelf al 18 keer verhuisd. Kan er geen lol meer in ontdekken. Zit nu in de fase dat ik langzamerhand moet gaan denken aan kleiner en makkelijker wonen, een verhuizing waar je eerst van 2/3 van je gedurende je hele leven verzamelde rotzooi moet zien af te komen. Ben als konijn in de lichtbak gevangen, geen beweging meer in te krijgen…..

  • Lasja schreef:

    Allesbestaatalweer, ik kook buiten op campinggas…de keuken….aaaah ik hoop dat hij dit weekend in gebruik genomen kan worden…18 x verhuisd…vrééééselijk…. ik moet er niet aan denken en ja die rotzooi die je een leven lang verzameld…verschrikkelijk

Geef een reactie

Wat is dit?

Je leest nu de V van Volkskrant, Verbouwen en Vluchten voor zeeschuim.

Meta

