Op de Mookerheide

mei 16, 2011 § 21 reacties

De fietstocht is een vast onderdeel op het programma. Voor 30 kilometer kuierend fietsen draai ik mijn hand niet om. Nergens last van. Maar de zuchten en het steunen rondom mij wanneer we pas halverwege zijn, zijn niet van de lucht maar van de leerlingen die voor en achter me rijden. ‘Mevrouw, is het nog ver…ik heb zo’n zere reet”. Ik besluit om even pas op de plaats te nemen op de heide van Mook. Wanneer ik ga zitten, gewoon in het gras of wat daar voor doorgaat volgt een handjevol, de rest klimt op een houten dwarsbalk. Ze vinden het ‘echt niet chill’ om zonder kleed op de grond tussen die konijnenkeutels te moeten zitten. We drinken iets, we eten iets en we genieten van het uitzicht. ”t Lijkt hier helemaal niet op Nederland, juf!’ Plotseling is er consternatie. Grote. Farouk heeft een miniscuul groen rupsje in zijn haar. Als een op hol geslagen paard draaft hij rond onderwijl schreeuwend dat iemand dat beest uit zijn haar moet plukken. Dat doe ik en zet het rupsje terug op een bremstruik. Waar ik eigenlijk wel bang voor ben, willen ze weten, mijn leerlingen die er niet voor terugdeinzen om na elf uur ’s avonds de metro te nemen al dan niet met geldig plaatsbewijs, die er ook geen hard hoofd in zien om wanneer hen iets niet bevalt dit luidkeels mede te delen aan iedere willekeurige voorbijganger. ‘Voor pubers en verdwalen’  antwoord ik terloops. Wanneer we later op de route aankomen op de Canadese begraafplaats en ze nog wat later plaatsnemen naast me vraag ik hen waarom ze hier wel gewoon op het gras zijn gaan zitten. Hun antwoord:’t gras is hier netjes en hier wonen geen wilde dieren’.

Iedere werkweek levert ieder van ons nieuwe perspectieven. Ook deze week was een gedenkwaardige.

©lasja
afb.: internet
Getagd: , ,

§ 21 Reacties op Op de Mookerheide

Geef een reactie

Wat is dit?

Je leest nu Op de Mookerheide voor zeeschuim.

Meta

