Decolleté

mei 25, 2011 § 22 reacties

Juf, wat betekent ‘decolleté?’ Farid smijt zijn vraag het klaslokaal in en herinnert zich op de valreep dat hij ook zijn vinger in de lucht moet steken. ‘ Een laag uitgesneden hals’, antwoord ik. ‘Hals???wàt is dat?’ Ik wijs naar de plek onder mijn kin.‘ Da’s toch je nek?‘ Ik kijk hulpbehoevend naar Leila…één van de meest schrandere leerlingen die ik ooit ontmoette. Ze zucht hartgrondig, draait zich om en zegt: ‘Kijk dan sukkel…dit, wijzend op de lijn van haar laag uitgesneden t-shirt,’ is een decolleté…’ Dit woord, zo weet ik nu zeker, zal Farid nooit meer vergeten. Het is een prachtig woord vind ik, bedoeld om één van de mooiste delen van een vrouwenlichaam  aan te duiden/te tonen.  Je mag van mij overal een tattoo laten zetten maar niet daar, vind ik. Daar moet een wet voor komen: Verboden een decolleté onder te spatten. Ik was laatst in een tattooshop. Trouwe lezers weten dat ik toe was aan een tattoo. Ik liet er ook één zetten, maar niet daar. Ik werd geholpen door een meisje van een jaar of twintig en zij had haar decolleté bedolven onder getatoëerde rozen. Ik had ter plekke een potje kunnen janken maar dat doe je niet in het openbaar, dat leer je af. ‘Juf…wat betekent… ‘ Farid spelt langzaam ‘…maregaussie of zoiets….kweenie  wat er staat…’. Leila laat haar ogen rollen maar ik ben haar voor ‘….. er staat marechaussee Farid…’. Hij knikt en herhaalt het woord hardop. ‘Daar wil ik wel werken’ bekent hij. Ik vraag hem waarom dan wel. ‘Dan kan je toch bij de Koningin binnenkomen’, antwoordt hij glunderend. Ik reageer verbaasd en hij verduidelijkt:  ‘Ja toch mevrouw, die ene zoon van haar, die met Maxima is, die heeft toch drie dochtertjes…met één van die , ga ik dan trouwen…’ Ik vraag hem hoe hij dat zal aanpakken en hij zegt: ‘Als ik éénmaal ‘maresjadinges’ ben, ga ik duur praten en één duur woord ken ik al: decolleté’.

Getagd: , ,

§ 22 Reacties op Decolleté

Geef een reactie

Wat is dit?

Je leest nu Decolleté voor zeeschuim.

Meta

