Slag om de arm

juni 2, 2011 § 23 reacties

Asil Özyürek, hoogleraar gesture language and cognition aan de Radboud Universiteit Nijmegen, heeft onderzoek gedaan naar de relatie tussen taal en lichaamstaal. Ze heeft bewezen dat dit in tegenstelling tot wat andere wetenschappers beweren wel degelijk iets met elkaar te maken hebben. Iemand die veel gebaren maakt die in lijn zijn met dat wat hij/zij vertelt, wordt als betrouwbaar en effectief gezien. Dit verschijnsel is mij eerlijk gezegd niet vreemd. Een leerling die stampvoetend uitbrengt dat hij ‘haat heeft aan…’, maakt op de ander een effectievere indruk dan iemand die zonder blikken of blozen hetzelfde beweert….alhoewel…. Een leerling die met ingehouden woede fluistert dat hij die of die ander in elkaar zal meppen, maakt op mij ook best een betrouwbare indruk. En hoe komt dat dan, vroeg ik mezelf af… Het antwoord is even eenvoudig als voor de hand liggend: omdat ik zo’n leerling ken…ook uit andere situaties.

‘Premier Rutte’, zo stelt Asil in een interview in de Volkskrant van zaterdag 28 mei 2011, ‘doet het perfect. Hij komt betrouwbaar over omdat zijn argumenten en de gebaren die hij daarbij maakt in overeenstemming zijn met elkaar’. Ja en na die zin sloeg bij mij de twijfel toe want ik vind Rutte helemaal niet zo betrouwbaar al zou hij op zijn kop gaan staan of door een brandende hoepel springen. Ik vond hem als lijstrekker van de VVD al een bal en nu als premier vind ik het nog steeds een bal en dus per defenitie onbetrouwbaar. Ik vraag me dan ook af waarom Asil premier Rutte heeft opgevoerd om haar argumenten/onderzoek te staven. Kent ze hem? Mag ze hem? Is ze lid van de VVD? Heeft ze iets van hem nodig? Misschien is het wel te ver gezocht maar voordat ik iemand al dan niet betrouwbaar vind en zeker wanneer ik de persoon in kwestie niet ken en hem of haar dingen hoor zeggen over zaken die mijn leven beïnvloeden, denk ik na over wat de motieven zijn van zo iemand en helemaal wanneer het een politicus betreft. En dat, lieve beeldschermlezertjes, houd ik mijn leerlingen ook voor. Woorden zijn woorden, woorden en gebaren kunnen in overeenstemming zijn maar dat is niet hetzelfde als betrouwbaar…De toets van betrouwbaarheid kan pas dan plaatsvinden wanneer woord en gebaar omgezet worden in daden (of het uitblijven daarvan).

afb.: internet: in gebarentaal: love
©lasja
Getagd: , ,

§ 23 Reacties op Slag om de arm

Geef een reactie

Wat is dit?

Je leest nu Slag om de arm voor zeeschuim.

Meta

