Endocriene klieren

juli 11, 2011 § 10 reacties

De enige manier om ‘op jezelf ‘ te gaan voor meisjes/ jongedames in de vroege jaren vijftig was door verpleegster te worden. Mijn moeder koos voor het verzorgen van de mens met een geestelijke beperking. Ze belandde in Maasoord (met de klemtoon op oord…daaraan hoor je of iemand uit Rotterdam komt…of niet). Aan ons, haar kinderen vertelde ze jaren later de dingen die ze er had meegemaakt. Zo was er een vrouw, geteisterd door syfilis in een vergevorderd stadium, die op het moment dat mijn moeder de ziekenzaal binnenliep, rechtop in bed ging zitten en riep : ‘Vieze, vuile rothoer!‘ Of van de vrouw die van te voren aankondigde dat ze zou spugen en dan ook daadwerkelijk een fluim richting verplegende personeel dirigeerde. Wij, gruwelden van die verhalen maar hingen aan haar lippen. En passant leerden wij ook wat het begrip hoer betekende en waardoor je syfilis opliep. Mijn moeder heeft  altijd een verhaal gehad maar de afgelopen weken werd ze stiller en stiller. Tot gisteren. Met een twinkeling in haar ogen liet ze weten dat ze tijdens  haar opleiding tot verpleegster samen met de andere meiden amok had gemaakt over de leerstof die handelt over endocriene klieren. ‘We hadden een bloedhekel aan die endocriene klieren, want,  zo zeiden we: we zijn toch alleen maar bezig met de hersenen van patienten…  en moet je nu zien: nu loop ik bij een endocrinoloog…. als ik dat die meiden eens kon vertellen !’. Mijn broer en ik keken elkaar aan. Veelbetekenend.

Getagd: ,

§ 10 Reacties op Endocriene klieren

Geef een reactie

Wat is dit?

Je leest nu Endocriene klieren voor zeeschuim.

Meta

