Een goed doel

juli 20, 2011 § 12 reacties

Wat ik als puber minder waardeerde, was de voorkeur van mijn moeder om naast haar drukke gezin ‘iets’ te doen voor de zwakkere medemens. De pijlen van haar Goededoelenboog richtte zij op de ‘diep idioten’. In haar beleving was dat geen scheldwoord maar een begrip dat stamde uit haar opleidingstijd. Vooral de diep idioten die al jarenlang op de Willem van de Bergstichting te Noordwijk zaten en al tijden geen bezoek meer ontvingen.  Zo kon het gebeuren dat er op sommige dagen een man op leeftijd in zijn rolstoel bij ons aan tafel schoof. De man, laten we hem voor het overzicht Dirk noemen, kwijlde niet alleen overtollig maar had ook een enorme blote babypop op schoot. Ik vond hem eng ook al bezweerde mijn moeder dat hij geen vlieg kwaad deed. Iets in de manier waarop hij naar me keek -was het argeloos of was het wezenloos daar tussen zit een groot verschil- maakte me alert. Ik was dan ook niet rouwig toen Dirk overleed en Karel zijn intrede deed. Karel was ook niet bepaald vertederend in de omgang maar was enkel en alleen gericht op mijn moeder: hij praatte niet maar stootte geluiden uit en wanneer hij zijn zin niet kreeg, plukte hij haartje voor haartje uit zijn arm en beukte net zolang met zijn kin op zijn schouder tot de daardoor veroorzaakte pijn de plek overnam van andere, diepere pijn. Mijn moeder was naar beiden onverschrokken. Zij wist wat ze bedoelden en waarvan ze opknapten. Na zo’n dag in het teken van de zwakkere en noodruftige medemens kon ook zij er weer beter tegen. Ze putte er kracht uit, leek het.

Getagd: ,

§ 12 Reacties op Een goed doel

  • fulpsvalstar schreef:

    Was zo’n dag echt in het belang van Dirk en Karel of was het eigenlijk een beetje in het belang van je moeder?

  • Lasja schreef:

    fulpsvaltar, wie zal het zeggen…

  • Krijg dezelfde gedachte als fulpvaltar.

  • artafterallart schreef:

    diep idioten
    die dubbel opgesloten
    zaten, wat wil je

    sommigen hielden
    ze in huis, vernielden ze
    iets, dan vlug terug

    een weekje in de
    isoleercel, weer thuis
    droeg men ze als kruis

    inclusie heet het
    nu, zoals je moeder deed,
    ook diversiteit

    wie ze zag en ziet
    als de ander zonder rem
    die heeft wat met hen

    kan een eind maken
    aan sociale beperking
    van beide kanten

    je kan ze leren
    broodjes smeren, knuffelen
    en te reageren

    een sprong voor beiden
    met een stapje uit de tijd,
    de middeleeuwen

    daarom schreeuwen ze
    van binnen, al jaren, maar
    wie gaat beginnen?

  • Lasja schreef:

    antoinette, de gedachten zijn vrij ;P

    afterallart, je raakt het in de kern…mijn moeder handelde vanuit hart (= gevoel) en niet vanuit haar hoofd

  • Ik kan mij zo voorstellen hoe dat voor jou als kind angstaanjagend is geweest en een geruststellend woord alleen, niets uitmaakte.Vind het ook wel dapper van je moeder, zo zullen niet veel mensen doen. Groet!!

  • Yvonne schreef:

    zoals je het beschrijft lijkt dirk mij ook heel eng

    (heel ander topic: ik vind je layout heel mooi zo)

  • Tja. Als puber ben je met heel iets anders bezig natuurlijk.
    Wat dat kwijlen betreft. Meestal is dat een bijwerking van medicijngebruik. Middelen om mensen hanteerbaar(zeg suf) te houden.
    Heel normaal in de psychiatrie. Met Rico deed het ziekenhuis hetzelfde na de coma.

  • Jacopone Sr schreef:

    Een heel bijzondere moeder. 🙂

  • Lasja schreef:

    athy, dat zie je goed

    yvonne, ja maar toch was ik minder bang voor hem, ben idd ook tevreden over deze lay-out

    kitty, ik kan me ook nog herinneren dat mijn moeder verhalen vertelde over haar tijd in de psychiatrie dat patienten geen medicijnen kregen maar in een molen moesten lopen…onvoorstelbaar nu

    jacopone, jaha…dat zei ik toch al ;P

  • Zo raak je wel overtollige energie kwijt.
    Rico heeft meermaals van de Zweedse band mogen genieten.
    Ik denk dat ie graag geruild had voor die molen.

  • Hanneke in Hanoi schreef:

    als puber kon je het niet waarderen, maar nu kun je het op waarde schatten, toch?

Geef een reactie

Wat is dit?

Je leest nu Een goed doel voor zeeschuim.

Meta

