Buurvrouw Menny

oktober 25, 2011 § 12 reacties

Buurvrouw Menny belde.

Voordat zij belde, kende ik haar niet. In het oude deel van Kustdorp, het deel dat het dichts bij zee ligt, is burenhulp (nog) de gewoonste zaak van de wereld. Het is ongewoon wanneer je je daarvan distantieert. Menny is vannacht met haar buurman naar het ziekenhuis gegaan. De pijn van de vinger was door de morfine heen gedrongen. Hij ligt op de afdeling ‘Kortstondig Verblijf’. De vinger is er af. Ze vroeg zich af of zij de thuiszorg in moest schakelen maar wist niet zeker of ik me als dochter gepasseerd zou voelen.

 Zij kent hem korter dan ik maar kent hem minstens zo goed. Door de vrienden die bij hem langskomen om te drinken, door de visschotels die hij uitdeelt en doordat ze zijn scootmobiel overeind heeft gezet nadat hij de bocht te scherp had genomen. Ik hoef niet veel te vertellen. Kustdorpers hebben allemaal wel ergens een familielid waarmee het hetzelfde gesteld is.

Zo weeft mijn vader aan een web zonder dat hij dit beseft.

 

 

§ 12 Reacties op Buurvrouw Menny

  • Mo schreef:

    die verdient een lintje!

  • kuifjesimon schreef:

    Goed je weer te lezen. (Had het verhaal van m’n (andere, vlakbij gelegen kustdorp) vader kunnen zijn.
    simongroet

  • Lasja schreef:

    Mo, een lintje en een bos bloemen 😉

    Kuif, goed om je hier weer te zien…ja die vaders uit Kustdorpen….laten zich niet kooien door het leven en leven er liederlijk op los… ook al zijn ze vader….zou het met het zout der aarde te maken hebben dat in die kustdorpen in overvloed aanwezig is door de niet aflatende aanwezigheid van hun enige grote liefde… de zee?

  • Ja hoe is het mogelijk, nog burenhulp, dacht dat het zo goed als uitgestorven was.

  • simon korving schreef:

    Wie weet; de gevende en de nemende zee; en daarboven de inktzwarte bijbel en donderpreken. Mss schrijf ik er ng wel eens een blogje over.

  • Burenhulp bestaat, tenminste op het stukje waar ik woon.
    Ik heb de meeste jaren en regelmatig staan er babyfoons even bij mij geparkeerd.Nu ik snotverkouden ben worden er voor mij boodschapjes gedaan. Een heel goed gevoel. Groet!!

  • Blewbird schreef:

    Misschien moeten we terug naar burenhulp, maar alsjeblieft niet opgelegd door de overheid en als excuus gebruikt om nog meer te bezuinigen op zorg. Gaat het goed met je vader? Fijn zo’n buurvrouw! -Nieuwsgierig en bemoeizuchtig vond de generatie van mijn ouders burenhulp. Wrang dat het er in andere delen van het dorp niet meer is.

  • Li-st schreef:

    Fijn, als buren nog voor elkaar zorgen. Ik werk in de zorg, dus eigenlijk vind ik dat heel normaal. Maar je ziet zoveel onverschilligheid om je heen.

  • Zo’n buurvrouw gunnen we iedereen!

  • Lasja schreef:

    antoinette, toch heb ik vaker burenhulp gezien, ook in een stad als Rotterdam

    Simon, ja die bijbel,,,.maar daar had mijn vader dan weer wat minder last van…dat blog…dat moet je schrijven!

    athy, ja het is heel prettig om (onder)deel te zijn van gewenste burenhulp…leuk om dat te weten

    Blew, opgelegde burenhulp zal idd uitlopen op bemoeizucht…burenhulp moet ontstaan omdat buren dat willen en er het nut van inzien…en met mijn vader…goed is niet het echt het woord dat de lading dekt…het is een surviver dus hij zal zich hier ook weer doorheen slaan(dank voor je vraag)

    Li-ist, ja onverschilligheid is een sluipmoordenaar

    Kitty, inderdaad maar het zijn zeldzame exemplaren vrees ik 😉

  • Jacopone Sr schreef:

    “burenhulp (nog) de gewoonste zaak van de wereld” : Mauro, de buurjongen van Leers.

  • Lasja schreef:

    jacopone;…. Je zou het Leers gunnen maar Mauro niet ;P

Geef een reactie

Wat is dit?

Je leest nu Buurvrouw Menny voor zeeschuim.

Meta

